Tsja, deze week is de week van de werkstress. Vroeger had ik daar heel veel last van, nu is dat heel anders. Ja, dat gun ik anderen natuurlijk ook.

Vroeger werkten we allebei voor een baas, veel uren, meestal tussen de 50 tot 60 uur per week, en soms nog wel meer… Tsja en dan ineens is dat genoeg dus.

We wilden niet meer in die malle molen meelopen, we zijn er uit gestapt… Nu werken we al ruim 10 jaar voor onszelf en zeker 13 jaar met Forever Living Products. Een dag ziet er nu heel anders uit en we hebben weer tijd om samen te eten (Henk kookt zo goed dat we niet zo vaak uit eten gaan). Elke dag ben ik thuis of onderweg om mensen te helpen met gezonde voeding, een beter leven, veel plezier maken en de leuke dingen in het leven. Nu hebben we tijd om samen acties te ondernemen en hebben we de rust dat ons inkomen geregeld is en ook ons pensioen voor de toekomst op orde is… Tsja, dat zijn nogal wat zaken.

Werkstress is dus niet meer nodig, het vertrouwen dat we met de goede dingen bezig zijn en daar een eerlijk inkomen mee genereren is goed voor ons… Er is nog heel veel te doen om andere mensen te helpen. Veel kennis verspreiden over gezonde voeding en tegelijkertijd mooie mensen helpen die samen met ons andere helpen met hun gezondheid en inkomen is super!

Werkstress heb ik dus niet meer… soms nog wel een beetje hoor…. maar dat gaat eerder over, hoe krijg ik alle afspraken goed in de agenda gepland zodat ik voor iedereen goed tijd kan nemen… mensen zoeken ons inmiddels op, erg leuk is dat om te horen en te ervaren. Onze trainingen en begeleidingstrajecten lopen steeds voller… dat geeft me alleen maar meer energie! enneh… jij kunt er ook nog bij hoor, we maken graag tijd voor je.

Oh ja, door goede voeding kun je veel werkstress wegnemen… maar dat is zo vanzelfsprekend dat ik dat hier niet eens meer hoef te noemen.. toch?

Het blijft me werkelijk verbazen hoe het mogelijk is dat elke keer weer zovel mensen verkeerd worden voorgelicht over wat goede voeding is. En dan vooral wat betreft het ontbijt… Nou daar gaatie dan..

Allereerst is er de foutieve aanname dat er gegeten dient te worden in de ochtend. Om goed op te starten is het echt beter om EERST te bewegen en DAARNA te eten. Op deze manier kunnen de insuline niveau’s goed stabiel worden gehouden en is het beter mogelijk om je te concentreren en krijg je meer energie. Zo deden we dat vroeger ook. Filmpje hoe je dat zelf kunt doen. 

Dan de ander foutieve aanname dat we vezels uit brood nodig hebben. Het lichaam wil zeker wel vezels en de darm en de bacteriën in de darm hebben die ook zeker nodig, vezels, maar dan wel uit groenten en fruit… Dus als je dan wilt ontbijten dan kun je prima wat fruit en noten nemen om zowel de vezels als wat vetten in het lijf te krijgen. Vezels uit brood maken mensen moe en geïrriteerd, ze krijgen er hoofdpijn van of ze krijgen er buikkrampen van. Zo maar een paar voorbeelden uit mijn dagelijkse praktijk.

Halvarine op brood… Natuurlijk niet! Maar goed als je dat brood niet neemt, hoeft er ook niets op! Halvarine is een smeersel dat erg lijkt op plastic. Wil je dat je kinderen geven?

Hartig beleg… ja, nu wordt het dus erg grappig… In de nieuwe richtlijn van de Gezondheidsraad, die vorige week is gepubliceerd, staat aangegeven dat je vleeswaren beter niet kunt eten vanwege te hoge zout gehaltes. Het advies is dus nu een week later dus weer teruggedraaid?

Zoet beleg… jam, appelstroop of honing wordt als gezond gezien… de suiker gehalten hiervan zitten nog zeker tussen de 60 tot 80%! Willen we echt van alle kinderen diabetes patienten maken over 2 tot 5 jaar?

Zuivel… er is inmiddels overweldigend onderzoek dat als je dan melk neemt (als je er tegen kunt), dat het beter is om volle producten te nemen. Daarnaast zijn er inmiddels in het land mooie boerenbedrijven die hun best doen om rauwe melk te leveren. Biest van de koe is wel gezond, als alle voeding er uit is gehaald door de fabrikage dan is er geen voedingsstof meer over… Daarnaast adviseer ik liever geiten- en schapen melk of kaas. Het lijf reageert heel snel met verbeteringen daarop.

Fruit en groente…. hehe, als laatste staan er nog wat voedingsstoffen in het advies.

Kijk je naar de gegevens verder dan wordt er aangegeven dat ontbijten voedinssstoffen levert… ik kan je garanderen met het ontbijt dat wordt voorgesteld dat je nagenoeg GEEN voedingsstoffen binnenkrijgt… Wat ga je dan WEL eten?

Bijvoorbeeld: een lekkere omelet met groenten, banenenpannenkoeken met extra spinazie erdoorheen. Of gewoon een bakje met liefst vers fruit, een handje noten en een beetje volle kwark of yoghurt. Zeker weten dat je geen strijd meer hebt met het ontbijt.

Heel interessant dat de gezondheidsraad werkelijk aan het veranderen is naar een voeding die ik (en mijn collega’s) al jaren adviseer. Misschien gaat het door al ons werk dan toch sneller dan we hadden mogen hopen! Toch nog wat kritische kanttekeningen…

Van dierlijk naar plantaardig
Dit is een goede ontwikkeling. Vooral groenten en fruit worden gepromoot wat misschien wel minder frustratie gaat opleveren bij mijn toehoorders als ik adviseer om zo dicht mogelijk in de buurt van een kilo groente per dag te komen. Dat er wordt gesproken over bewerkt vlees (vleeswaar) als een risico factor is logisch, het bevat veel suiker en zout (en vaak nog meer rommel) en bevat geen voedingswaarde. Dat rood vlees ook direct aan de schandpaal wordt genageld vind ik niet terecht. Goed vlees in combinatie met veel groenten is juist heel erg gezond. Dat je dat zo 1 tot 2 keer per week doet is wat ik adviseer. Dat is inderdaad minder dan het gemiddelde gezin dat vaak bijna dagelijks vlees op het menu heeft staan.

Zout en alcohol
Ook dat is wat ik al jaren adviseer om te minderen en dan vooral om geen zout aan je eten toe te voegen maar het op smaak te brengen met heel veel kruiden, dat is echt veel gezonder. Mensen merken al na 3 dagen een effect en dat is best fijn!
Alcohol, tsja, toch wel lekker zo af en toe een rood wijntje. Zelf adviseer ik dat 1 tot 2 keer per week en niet meer.

Bakken en braden
In dit advies kun je duidelijk zien dat Unilever achter de schermen meeleest. Geen roomboter maar zachte margarines… tsja, ik hoop dat ook die inzichten een keer gaan veranderen. Gelukkig geeft de gezondheidsraad wel aan dat olijfolie oke is.

Suikers en dranken
Ook dat is weer oud nieuws. Door de hoge gehalten aan suikers in vruchtendranken is er werkelijk een verhoogd risico op diabetes. Gewoon je goede vruchtensappen aanlengen met minimaal 90% water en het is weer oke!

Zuivel
tsja, volgens de richtlijn kan de zuivel consumptie gemiddeld hetzelfde blijven. ook dit is weer een duidelijk commercieel belang. De meeste mensen hebben last van koemelk en koekaas. ik hoop dat vooral de gieten en schapenmelk en -kaas door meer mensen gegeten gaat worden. Wat mij betreft is 1 keer per week een mooi maximum om goed gezond te blijven.

Noten en vis

Lekker en gezond. Vooral noten geven goede bouwstoffen en van vis wordt je slimmer. Dit is een advies dat ik zelf ook al jaren geef. maar fijn dat we de bevestiging krijgen dat we eigenlijk heel slim bezig zijn geweest de afgelopen jaren.

Voedingssupplementen
Dat is een heel interessant advies. Het nemen van extra’s is alleen voor specifieke doelgroepen… Ik snap wel waarom ze dat advies geven. Stel dat de overheid gaat adviseren dat iedereen eigenlijk supplementen nodig heeft dan zullen alle mensen die niet genoeg geld hebben om dit te kunnen betalen met claims gaan komen…. dat is natuurlijk een nogal onwenselijke situatie voor de overheid, dat begrijp ik best. Maar goed, inmiddels weten mensen die zich met voeding en voedingsstoffen-dichtheid bezighouden allang dat de vitamines en mineralen in groenten en fruit zijn afgenomen in de afgelopen 20 jaar tussen de 20 tot 80% afhankelijk van het gewas en de grond waar het groeit. Een aanvulling op je dagelijkse eten, omdat het in de basis voeding niet meer zit, is dus heel erg wenselijk.

Dit is een reactie op het artikel van de gezondheidsraad