Bijna dagelijks ontvang ik mailtjes van ouders met jonge kinderen of van pubers. De kinderen zijn moe, spugen gezond eten uit, zijn de hele dag op zoek naar ongezond voedsel, worden depressief, zijn soms heel druk en soms heel erg vermoeid, ze functioneren duidelijk onder hun kunnen en proberen op allerlei manieren WEL te functioneren. De schoolleiding is dan opzoek naar een mentale kwestie. Jammer, kijk eerst eens naar de darm.

Feit 1 Een gestreste darm zorg voor ACTIE in de hersenen
Als de darm alleen maar voeding krijgt en alles rustig verloopt ontstaat er geen alarm naar de hersenen en dus is de persoon rustig, geconcentreerd en bezig met de taak waar aan gewerkt wordt. Er is geen enkele reden om weg te gaan en er is ook geen prikkeling vanuit de omgeving die te heftig binnen komt, tenminste, als de situatie veilig is. Bij een onveilige situatie van de omgeving worden mensen ook onrustig, dat is logisch want er dreigt gevaar. Als de darm bij een jong kind in de stress is zal dit kind niet rustig stil kunnen blijven zitten. Bovendien zullen die kinderen heel anders op eten reageren. Alles wat slecht is willen ze eten en veel, alles wat gezond is wordt uitgespuugd of geweigerd. Bijzonder gedrag toch? Er klopt echt niets van.

Feit 2 Een gezond lijf wil voeding

Als de darm gezond is, het kind blij en de omgeving veilig, is het aanbieden van gezond eten geen enkel probleem. Vis, ei, groenten en fruit daar worden ze alleen maar blij van. Super makkelijk en het kind kan rustig zitten leren of spelen en gaat pas om eten vragen als er ongeveer 4 uur geleden een goede maaltijd is gegeten. Inmiddels is ook duidelijk dat als de darm weer gezond is nadat er bijvoorbeeld een parasiet is aangevallen en verwijderd, dat het kind dan gewoon weer normaal eten kan en wil nemen. Af en toe suiker blijft natuurlijk wel lekker, dat verandert nooit.

Feit 3 Bij gedragsproblematiek wordt niet eerst naar het lijf gekeken.
Aangezien een disbalans in het lichaam stress geeft op de hersenen is het voor mij logisch dat je daar eerst naar kijkt. Vooral als er afwisselend obstipatie en diarree is en vreemd eetgedrag is zou dat de eerste stap moeten zijn. Te veel ouders lopen al jaren met darmklachten van hun kinderen bij hun huisarts of zelfs al bij diverse specialisten en er wordt van alles getest maar niet of er wel of niet een parasiet is. Dat is een duidelijk gemiste kans. Het hoeft niet altijd een parasiet te zijn want gluten- en lactose-intoleranties geven een vergelijkbaar beeld van gedrag van de persoon en van werking van de darm. Daarnaast worden ook heel vaak de nachtschades en peulvruchten over het hoofd gezien als oorzaak van de problematiek.

Feit 4 Een ongezonde darm wil suikers
Wat nu precies eerst was, ongezonde voeding of een darmdisbalans is bij jonge kinderen lastig te zeggen. Vaak hoor ik van de moeder dat dit gedrag al vanaf de geboorte is. In die specifieke situatie dat een kind al vanaf de geboorte afwijkend gedrag heeft ten aanzien van eten moet je extra alert zijn. Meestal heeft de moeder ook darmproblemen. Vaak wordt dit op een erfelijkheid gegooid, meestal is er gewoon een beestje te vinden dat de boosdoener is. Schimmels, virussen, bacteriën en parasieten willen graag suikers eten in alle vormen. Deze kinderen zijn dan vaak wel dol op heel erg veel fruit of ze eten werkelijk alleen maar suikers in allerlei vormen zoals brood, pasta, rijst, aardappels en heel veel snoep. De moeders proberen dan om hun kind een paar dagen gezond te laten eten, meestal lukt dat niet langer dan maximaal 3 dagen, dan slaat de suikerbehoefte maximaal toe. Als je ze dan suikers geeft worden ze rustig en blij, daarna komt dan wel de diarree op gang, dat dan weer wel.
Hoe los je dit probleem nu op? Allereerst door zeker te weten wat de disbalans in de darm is. Dit kan alleen met een goede test, de qPCR test op de ontlasting. Vaak geeft de arts een TFT-test, die is niet afdoende en geeft te vaak onbetrouwbare uitslagen. En dan? Hulp zal ik wel aanraden in deze situatie.

Annette ter Heijden is orthomoleculair therapeut en co-auteur van ‘Koken Zonder Pakjes’ en ‘Proef je Roots’.Verder schijft zij artikelen voor De Nederlandse vereniging van SOMA therapeuten en schijft ze voor de Schoonheidsspecialist. U kunt de tips en kennis teruglezen in het boek ProefjeRoots Voor persoonlijke begeleiding m.b.t. tot voeding kun je meer informatie vinden op www.fysikosvoeding.nl .
Deze weblog mag worden hergebruikt onder vermelding van bron: Annette ter Heijden, kPNI-therapeut

Het blijft heel erg leuk om samen met veel mensen aan een eigen boek te werken. Ondanks dat dit ons tweede boek is merk je toch dat het heel veel werk is. Wauw wat gaat het nu ineens snel en wat ziet het er mooi uit!

Vanaf half mei is het boek klaar. Als jij het boek nu alvast wilt bestellen dan zijn de verzendkosten nu voor onze rekening. Leuk cadeautje toch?

Wat wel grappig is in zo’n proces dat ik weer heel veel inspiratie krijg voor nog veel meer boeken… nog even geduld… eerst lekker genieten van je reacties op dit boek.

Tiemen en Karina werken zich nu een slag in de rondte om alle gegevens netjes en precies op de goede plek te krijgen.

Kom zelf langs bij een van de prestaties in het land en laat je lekker inspireren om met je gezondheid en lekker eten aan de slag te gaan. Ik zie je graag!

Ook on-line kun je me vinden. Elke dinsdag is er twitterspreekuur van 10 tot 11 uur. Zoek op @Aterheijden

Wil je liever toch een kook-workshop volgen dan kun je je daarvoor aanmelden.

Elke avond is het weer een verrassing als we het hebben over water drinken. Mijn advies is om GEEN water te drinken en zeker geen 2 liter per dag. Dat is nogal vreemd voor veel mensen.

Feit 1 Van water drinken krijg je meer dorst
Veel mensen hebben er geen zin meer in om elke dag 2 liter te drinken, ze moeten er meer van plassen en ze krijgen meer dorst zeggen ze. Dat klopt precies. Vreemd toch dat je een advies krijgt dat precies OMGEKEERD zou moeten zijn. Water ZONDER mineralen geeft meer dorst. Water MET mineralen zorgt voor minder plassen EN minder dorst. Door het drinken van kraanwater of flessenwater verstoor je de Natrium/Kalium balans nog verder. Je kunt er zelfs hoofdpijn of migraine van krijgen.

Feit 2 Je nieren willen Kalium
De nieren houden continu de balans tussen natrium en kalium op orde. Bij een te hoog gehalte aan natrium krijg je een dorstpikkel. Dit betekent dat je kalium moet gaan binnen krijgen. In groenten en kruiden kun je dit vinden. Dit is ook de reden dat ik adviseer om liefst zo dicht mogelijk in de buurt van 1 kilo groenten per dag te komen. Met een komkommer en worteltjes kom je al een eind. Door het drinken van kraanwater of fleswater krijg je vaak NOG meer natrium binnen en dus wordt de hoeveelheid kalium lager.

Feit 3 Dieren weten dit
Honden en katten baasjes adviseer ik altijd om de dieren gewoon uit vijvers en uit sloten te laten drinken. Je moet natuurlijk wel een beetje opletten want niet alles is schoon water. Doordat er in water visjes en planten zitten die een beetje rotten komen er mineralen en zwavel stoffen in het water en dat is SUPER gezond. Ook de planten in je tuin hebben dat eigenlijk liever dan het water uit je kraan omdat ze ook bij planten de mineralen er uitwast. Natuurlijk ga ik mensen niet adviseren om uit eigen vijver te drinken. Een andere oplossing is dus groente dranken en daar dan water aan toevoegen. Liever geen vruchten dranken omdat die te veel suikers bevatten.

Feit 4 Simpel oplossen
In groenten zit veel water, dat is dus de handigste manier om mineralen binnen te krijgen EN aan je 2 liter vocht te komen, want dat is wel nodig, alleen dan MET de mineralen. Als dit nu niet lukt dan kun je altijd nog aloe vera dranken toevoegen, of groenten dranken met water aanlengen of zelfs een ei/banaan pannenkoek eten. Ook die geeft al veel mineralen… Kortom als je dorst krijgt moet je dus op zoek naar mineralen en dus NIET naar kraanwater.

Annette ter Heijden is orthomoleculair therapeut (kPNI) en co-auteur van ‘Koken Zonder Pakjes’ en ‘Proef je Roots.’ Bovenstaande wijsheden heeft zij, als naslagwerk en in receptvorm, verwerkt in het kookboek Proef je Roots. Voor persoonlijke begeleiding m.b.t. tot voeding kun je meer informatie vinden op www.fysikosvoeding.nl .
Deze weblog mag worden hergebruikt onder vermelding van bron: Annette ter Heijden, auteur “Koken Zonder Pakjes” zie Proef je Roots