Gezondheidsraad richting goede voeding?

Heel interessant dat de gezondheidsraad werkelijk aan het veranderen is naar een voeding die ik (en mijn collega’s) al jaren adviseer. Misschien gaat het door al ons werk dan toch sneller dan we hadden mogen hopen! Toch nog wat kritische kanttekeningen…

Van dierlijk naar plantaardig
Dit is een goede ontwikkeling. Vooral groenten en fruit worden gepromoot wat misschien wel minder frustratie gaat opleveren bij mijn toehoorders als ik adviseer om zo dicht mogelijk in de buurt van een kilo groente per dag te komen. Dat er wordt gesproken over bewerkt vlees (vleeswaar) als een risico factor is logisch, het bevat veel suiker en zout (en vaak nog meer rommel) en bevat geen voedingswaarde. Dat rood vlees ook direct aan de schandpaal wordt genageld vind ik niet terecht. Goed vlees in combinatie met veel groenten is juist heel erg gezond. Dat je dat zo 1 tot 2 keer per week doet is wat ik adviseer. Dat is inderdaad minder dan het gemiddelde gezin dat vaak bijna dagelijks vlees op het menu heeft staan.

Zout en alcohol
Ook dat is wat ik al jaren adviseer om te minderen en dan vooral om geen zout aan je eten toe te voegen maar het op smaak te brengen met heel veel kruiden, dat is echt veel gezonder. Mensen merken al na 3 dagen een effect en dat is best fijn!
Alcohol, tsja, toch wel lekker zo af en toe een rood wijntje. Zelf adviseer ik dat 1 tot 2 keer per week en niet meer.

Bakken en braden
In dit advies kun je duidelijk zien dat Unilever achter de schermen meeleest. Geen roomboter maar zachte margarines… tsja, ik hoop dat ook die inzichten een keer gaan veranderen. Gelukkig geeft de gezondheidsraad wel aan dat olijfolie oke is.

Suikers en dranken
Ook dat is weer oud nieuws. Door de hoge gehalten aan suikers in vruchtendranken is er werkelijk een verhoogd risico op diabetes. Gewoon je goede vruchtensappen aanlengen met minimaal 90% water en het is weer oke!

Zuivel
tsja, volgens de richtlijn kan de zuivel consumptie gemiddeld hetzelfde blijven. ook dit is weer een duidelijk commercieel belang. De meeste mensen hebben last van koemelk en koekaas. ik hoop dat vooral de gieten en schapenmelk en -kaas door meer mensen gegeten gaat worden. Wat mij betreft is 1 keer per week een mooi maximum om goed gezond te blijven.

Noten en vis

Lekker en gezond. Vooral noten geven goede bouwstoffen en van vis wordt je slimmer. Dit is een advies dat ik zelf ook al jaren geef. maar fijn dat we de bevestiging krijgen dat we eigenlijk heel slim bezig zijn geweest de afgelopen jaren.

Voedingssupplementen
Dat is een heel interessant advies. Het nemen van extra’s is alleen voor specifieke doelgroepen… Ik snap wel waarom ze dat advies geven. Stel dat de overheid gaat adviseren dat iedereen eigenlijk supplementen nodig heeft dan zullen alle mensen die niet genoeg geld hebben om dit te kunnen betalen met claims gaan komen…. dat is natuurlijk een nogal onwenselijke situatie voor de overheid, dat begrijp ik best. Maar goed, inmiddels weten mensen die zich met voeding en voedingsstoffen-dichtheid bezighouden allang dat de vitamines en mineralen in groenten en fruit zijn afgenomen in de afgelopen 20 jaar tussen de 20 tot 80% afhankelijk van het gewas en de grond waar het groeit. Een aanvulling op je dagelijkse eten, omdat het in de basis voeding niet meer zit, is dus heel erg wenselijk.

Dit is een reactie op het artikel van de gezondheidsraad 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *